Биография Детство Роден е в австрийското село Рорау, близо до
унгарската граница, в семейството на Матиас Хайдн - майстор на каруци, и Мария
Колер - работила като готвачка в замъка на местния аристократ. Има двама
братя -
Михаел Хайдн, също композитор и
Йохан Евангелист Хайдн -
тенор.
Въпреки че нито един от родителите му не се занимава с
музика,
баща му е ентусиазиран народен певец и семейството на Хайдн се е
събирало често с приятели и съседи, за да пеят заедно. Родителите на
Хайдн забелязали отрано музикалния талант на сина си и, знаейки, че в
малкото селце няма особено големи перспективи, го изпращат при своя
роднина Йохан Матиас Франц, учител по
хорово майсторство в
Хайнбург, на около 16 километра. Той отива там 6 годишен и повече никога не се връща да живее при родителите си.
Животът му при Франц не бил лесен – младият Хайдн често гладувал и
състоянието на облеклото му било плачевно. Но той започнал обучението си
там и скоро свирел на
клавесин и
цигулка.
Започнал да пее и в църковния хор. Две години по-късно е забелязан от
Георг фон Рутер – диригента на катедралата „Свети Стефан“ във
Виена,
който търсел млади таланти за хора си. Хайдн минава прослушване и през
следващите девет години работи във Виена като хорист, заедно с по-младия
си брат Михаел.
На свободна практика [редактиране]През
1749 година Хайдн вече възмъжал и не можел да изпълнява
сопранови партии в хора, откъдето е освободен и буквално изхвърлен на улицата.
През следващите няколко месеца той живее при приятеля си – Йохан Михаел
Спанглер, който живее с цялото си семейство в таванска стая. Тогава
Хайдн започва да работи като музикант на свободна практика и сменя много
длъжности – работи като учител по музика, уличен музикант и преписвач
на ноти при италианския композитор
Никола Порпора, от когото по-късно казва, че е научил основите на композицията.
По време на работата си като хорист, Хайдн не успява да получи сериозно обучение по
музикална теория и
композиция, което е сериозен пропуск за него и той започва изучаването на
контрапункт от
Gradus ad Parnassum, написан от
Йохан Йозеф Фукс и изучава задълбочено работата на
Карл Филип Емануел Бах (вторият син на
Йохан Себастиан Бах), за когото по-късно казва, че най-сериозно е повлиял върху творчеството му.
Скоро талантът на Хайдн му донася обществено признание и той
забелязва, че много от творбите му са публикувани и продавани в
музикалните магазини. Увеличаващата му се известност довежда до
аристократично покровителство, което е решаващо за кариерата му. Графиня
Тун, видяла негова творба го кани за свой учител по пеене и клавирно
майсторство. Тя го препоръчва на барон Карл Йозеф Фюрнбург, за когото
Хайдн написва няколко
квартета, които са изпълнени в двореца му. Баронът от своя страна го препоръчва на граф Карл Йозеф Франц Морзин, който през
1759 г. става първият постоянен работодател на Хайдн.
КапелмайсторЗа съжаление през
1761 г. на графа се налага да освободи Хайдн, защото е затруднен финансово,
но композиторът скоро получава добро предложение и е назначен за
капелмайстор в имението на унгарския княз Естерхази, където работи 30
години като придворен музикант, задължен да пише музика по желание на
господаря си. Особено тежко за композитора било поетото задължение да не
напуска имението без разрешението на княза. В същото време,
възможността да работи с
оркестър, да чуе и провери всяко свое произведение, носело огромно удовлетворение за Хайдн.
Пътувания в АнглияПрез
1791 г., след смъртта на княза, Хайдн предприема пътуване до
Англия, където дирижира свои произведения.
Произведения Творчеството на Йозеф Хайдн включва 104
симфонии (една от най-известните е
101-ва симфония), над 70 струнни квартета, инструментални концерти, 52
сонати за
пиано, 24
опери,
ораториите "Сътворението" и "Годишните времена", обработки на народни песни.